nedeľa 7. júla 2013

Pribinova Nitrawa

Nitriansky hrad je, ako veľa iných hradov, veľmi zaujímavé miesto. Menší kruhový objazd a podstatne frekventovanejšiu "open-air" krčmu oddeľuje od uličky vykladanej mačacími hlavami na miernom svahu podhradia len mohutný oblúkovitý vstup (ak niekto vie ako sa to povie odborne architektonicky, nech mi dá vedieť v komentáre). Pri vstupe do areálu podhradia sa jeden s miernou dávkou chcenia a predstavivosti môže ocitnúť akoby v inom svete.

V piatok (5.7.) som sa s istými očakávaniami išiel pozrieť na podujatie Pribinova Nitrawa konajúce sa v rámci cyrilo-metodských slávností. Prejdem priamo k tomu, že som bol sklamaný z toho, čo som videl a zažil. Chýbala mi autenticita. Čo keby po opustení Župného námestia a vstupu do areálu podhradia čakal na návštevníka nefalšovaný ruch stredovekej ulice s veľkým počtom "nasadených" Slovanov v dobových kostýmoch, kde by pivo tieklo potokom, vozy s drevenými kolesami sa nahýbali zo strany na stranu nad nerovnomerne vydláždeným povrchom a kde by si obchodíky, dielne a ich osadenstvo žili svojím vlastným životom?

Áno, vynára sa otázka prezervácie kultúrneho dedičstva, ale tak preboha, jeden jediný deň v roku, kedy by sa spravilo niečo lepšie ako poriadne, by nikoho nezabil.

Nie, namiesto toho niekoľko stanov slúžiacich ľudom, ktorí sa tvárili stredoveko, ako útočisto pred pečúcim Ré, malé trhovisko skôr pripomínajúce predajňu zbytočných suvenírov, tzv. gýčov a ukážky stredovekých bojov. Okey, ukážka stredovekých bojov - palec hore- ale ja k nemu nepotrebujem komentár, nepotrebujem vedieť z kadiaľ k nám zavítal súbor nadšencov stredovekých bojových techník. Oveľa viac by ma potešilo, keby sa predomnou z ničoho nič na ulici strhne šarvátka dvoch otrhancov a ja by som z toho bol -no ako to slušne vyjadriť po troch pohároch vína- jednoducho v piči.

Podujatia ako Pribinova Nitrawa by sa mali prestať spoliehať na bezhraničnú predstavivosť svojich návštevníkov. Alebo nebrať ohľad na ľahko uspokojiteľnú časť nášho národa.

A.U.T.E.N.T.I.C.I.T.A.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára